Brisbane 18.-21. 3. 2011

18. 3. 2011

Dnes odlétáme do Brisbane. Let je krátký, letadlo malé, nevybavené, ale víc nás mrzí, že i v Brisbane nám počasí moc nepřeje. Po celý náš pobyt bude skoro pořád pršet…

Na letišti si domluvíme dopravu k hostelu a hlavně také na zpáteční cestu na letiště, protože na Zéland letíme brzy ráno. Je skvělé, že nás minibus odveze a vyzvedne přímo u hostelu, horší už je cena, která je zhruba 1000 Kč, ale o žádné levnější variantě nevíme :-(.

Na hostelu se ubytujeme a hned vyrážíme k řece, která se před zhruba třemi měsíci vylila z břehů a způsobila ve městě velké škody. Jsme překvapení, jak se podařilo velkou většinu břehů vyčistit, i když je stále co opravovat. Procházíme se krásným parkem, který je ještě na mnoha místech uzavřený kvůli probíhajícím rekonstrukcím. Také městská pláž – tedy obrovský umělý bazén hned na břehu řeky, je zatím uzavřen a i když je pátek podvečer, usilovně se zde pracuje.

Na druhé straně řeky je vidět centrum města s historickými budovami, které ale několikanásobně převyšují moderní mrakodrapy.

Na našem břehu hned za parkem procházíme kolem Národní galerie, muzea, knihovny a galerie moderního umění. Od této budovy vede na druhý břeh krásný most určený pouze pro pěší a cyklisty.

Na břehu řeky se snaží nachytat alespoň nějaké sluneční paprsky tento ještěr.

Cestou na hostel si nakoupíme v supermarketu a opět si nákup sami naúčtujeme na samoobslužné pokladně – už jsme v tom profíci :-).

19. 3. 2011

Bohužel dnešní den je počasí k uzoufání – celý den nám prší, proto jsme se rozhodli si zajít do Galerie moderního umění. V krásné moderní budově, kam se neplatí vstupné, je překvapivě plno. Expozice jsou opravdu zajímavé a i návštěvnicky atraktivní. Některá díla jsme sice již viděli jinde – například v galerii v Sydney, nebo dokonce v Japonsku v Kanazawě (bazén, ve kterém jsou na dně pod vodou chodící návštěvníci. Zdá se, že se začínáme orientovat v soudobém moderním umění a další podobné galerie náš už nebudou mít čím překvapit 😉

Zajímavé je i to, že zde má zastoupení i Česká republika v podání několika děl krajanky…

Rušit tuto smečku při sledování televize není vůbec dobrý nápad 😉

Galerie je plná dětí, které do galerie táhne nejen tobogán, po kterém mohou sjet z druhého patra do přízemí, ale určitě i místnost plná nafukovacích balónků 🙂

Většina exponátů má speciální zjednodušené popisky určené pro děti, které se na vystavená díla dívají vtipně dětskýma očima. Určitě chytrý nápad…

Po obědě se vydáváme do nedalekého muzea, které obsahuje krásnou výstavu zvířat srovnaných podle velikosti a v porovnání s člověkem. Je úžasné si ve výstavkách najít, jak se jmenují živočichové, se kterými jsme se v Austrálii potkali a které jsme do té doby neznali…

Jsou zde také k vidění různé dopravní prostředky vztahující se nějakým způsobem k Brisbane. Například vpravo za mnou je nejmenší loď, na které jistý dobrodruh obeplul svět bez cizí pomoci.

20. 3. 2011

Dnes je naštěstí počasí trochu rozumnější a tak se vydáváme na prohlídku města. Začínáme u historických budov státní pokladnice, kde je nyní vtipně kasíno.

Pak se vydáváme k radnici, což byla v Austrálii dlouho nejdražší budova, dokud nebyla postavena budova opery v Sydney. Hodiny, které jsou na každé straně věže, jsou prý největší hodiny v celé Austrálii dodnes.

Před obědem ještě dojdeme k historické budově hlavní pošty, za kterou je katedrála Svatého Štefana. Pak se vracíme zpět na hostel (náš hostel zajišťuje zdarma každou hodinu dopravu do centra a zpět), kde se rychle najíme a vracíme se zpět do centra, kde se v nákupní zóně v ulici Queen snažíme utratit naše zbylé australské dolary. Nakonec se nám to podaří a s posledními 5 centy míříme do Čínské čtvrti.

Zde už akorát končí víkendový pouliční trh a my si tak nafotíme dvě hlavní ulice, kde můžete najít třeba tuto rybu

nebo historickou budovu s nákupním centrem.

Cestou zpět si z mostu „Story“ fotíme moderní centrum města

a pak se vracíme zpět podél řeky, kde jsou v řadě ukotvené jachtičky,

směrem k botanické zahradě. I zde je na břehu řeky mangrovníkový les, který ale značně pročistila povodeň. Na závěr dnešní prohlídky už v podvečer dorážíme k historické budově parlamentu

a po druhém (opět pěkném moderním) mostě Přátelství určeném pouze pro pěší a cyklisty se vracíme zpět na náš břeh řeky, odkud je to k hostelu již necelé dva kilometry.

Na hostelu si sbalíme své věci a jdeme dřív spát, abychom byli už ve čtvrt na šest ráno připraveni k odjezdu na letiště.

21. 3. 2011

Náš mikrobus je u hostelu přesně podle plánu a bez komplikací se tak za necelou půl hodinu dostaneme na letiště. Naše letadlo je opět malinké – pouze pro 150 lidí a svá nejlepší léta má už za sebou, protože je stále vybavené obyčejnými televizemi, které byly možná moderní před dvaceti lety, ale dnes už bychom je čekali spíš v muzeu než v letadle…

Naše letušky mají překvapivě povědomý přízvuk angličtiny, jsou totiž z Ruska. Koneckonců, proč by nemohla australská společnost zaměstnávat levnější pracovní sílu ze západu 🙂