Země‎ > ‎Indie‎ > ‎

Khajuraho

2.11.2010

Ráno v Jhansi vyrážíme na autobus do Khajuraha, rikša nás dováží k autobusu, který vyráží dříve a je blíže k našemu hotelu. Má následovat pěti hodinová cesta bez přestupu. Nakonec se ukazuje, že budeme muset přestupovat a posledních 30 kilometrů urazit v místním autobuse, který je spíš než autobus náklaďák, protože kromě cestujících převáží asi 2000 vajec, 10 nových televizí a spoustu dalšího neurčitého nákladu. Cestující proto musí uvolnit poslední dvě řady sedadel, kam se až do stropu plní náklad, zbytek je na střeše. I díky tomu se přestup z autobusu do autobusu protahuje na více než hodinu... zase jsme naletěli...

Nakonec jsme se do Khajuraha přeci jen dostali, našli si hotel a vyrazili na prohlídku blízkého okolí. V obchůdcích se dozvídáme, že by ve městě měla být nějaká větší skupinka českých turistů, ty také zanedlouho podle češtiny poznáváme :-) Dozvídáme se, že do Indie přijeli z Nepálu, kde se jim strašně líbilo. Máme se na co těšit.

Večer se ještě projdeme ve staré vesnici Khajuraho s doprovodem 14-tiletých kluků, kteří si těmito prohlídkami přivydělávají drobné. Nakonec také nakupujeme další šálu, když původní cenu Michal poměrně rychle usmlouval na čtvrtinu...

3.11.2010

Protože před necelými dvěma lety kousek za Khajurahem postavili železnici, přestaly odtud do Varanasi, kam máme namířeno, jezdit noční autobusy. Koupili jsme si jízdenky na noční vlak v 5.11. večer, takže do té doby máme poměrně dost času a nemusíme spěchat. Proto měníme hotel za mnohem lepší, i když skoro stejně drahý.

V Khajuraho bylo mezi lety 950 až 1050 postaveno přes 80 chrámů, ze kterých se do dnešní doby dochovalo pouze něco přes 20. Jsou seskupeny do 3 lokalit a pouze do jedné z nich – západní - se platí vstupné. Západní skupina je přímo vedle náměstí, ostatní jsou od středu města vzdáleny až 5 km. Rozhodneme se si západní skupinu nechat na zítřek a vše ostatní si v klidu projít dnes. I když je možnost si na prohlídku půjčit kolo nebo se dokonce nechat svézt rikšou, my volíme cestu pěšky, máme na to celý den.

Chrámy jsou si dost podobné a zajímavé jsou především zvenku, protože jejich fasáda je pokryta spoustou sošek bohů, bohyní, tanečníků, muzikantů, ale hlavně také mileneckých dvojic (či skupinek) při nejrůznějších, někdy až jogínských, sexuálních polohách. Britský důstojník T.S. Burt měl v roce 1838 zřejmě velké problémy popsat tehdejší puritánské společnosti objevení chrámů v Khajuraho...

Na své cestě po okolí Khajuraha se s námi dávají do řeči téměř všichni, co nás vidí. Menší děti si obvykle vystačí s frází „Hello, school pen!“, nebo rovnou „Hello, 5 rupí“. Tedy propisky nebo 5 rupí. Ti starší s námi navazují konverzaci ve snaze nás delší dobu doprovázet, přičemž ve finále to skončí úplně stejně jako u těch menších. Všichni dospělí v Khajuraho o sobě tvrdí, že jsou z Kashmiru a že nejsou obchodníci, ale krejčí, co mají i stánek a prodávají zaručeně nejlepší zboží, zatímco o ostatních tvrdí, že jsou to jen prachsprostí obchodníci, kteří nechtějí nic jiného, než zbohatnout.

Zajímavý je také trik některých dětí, které předstírají sběratelské sklony k numismatice, takže jsou vděčné za každou cizí měnu. Poté, co potkají jiné cizince ze země, ze které už nějaké peníze mají, nabízí tyto peníze k odprodeji za indickou měnu :-)

4.11.2010

Po snídani vyrážíme na západní skupinu chrámů, kde zaplatíme, jako obvykle, 250 rupí vstupné pro cizince. Chrámy jsou zde větší a zachovalejší, než ty, které jsme viděli včera.

Členitá střecha má svým uspořádáním připomínat vrcholky Himálají.

Dodnes není jasné, z jakého důvodu nesou chrámy erotické motivy. Někteří tvrdí, že to mělo brahmánským chlapcům napovídat „jak na to“, jiní zase, že výjevy zobrazují svatební oslavu bohů Shivy a Parvati.

My si myslíme, že exteriéry měly zvýšit sexuální apetit a tedy i porodnost v Khajuraho. Výsledky se zřejmě nedostavily, protože celá lokalita zůstala až do svého znovuobjevení Angličany poměrně nezalidněná. Jinak i tento detail dokazuje, že hinduisté preferují ženy s většími vnady, což je vidět na většině ženských sošek. Podobně je to znát na jainistických chrámech a Michal si myslí, že i nemalá část bezvěrců se s touto preferencí ztotožňuje.

Celkový pohled na jeden z chrámů. Před vstupem na schodiště je nutné se vyzout a dál do chrámu už jen naboso.


Už od včerejška se v celé Indii připravují kromě příletu amerického prezidenta Obamy také na jeden z hlavních indických svátků Diwali – svátek světel. Pokud tomu správně rozumíme, jedná se o hodně podobný svátek k našim Vánocům, protože se Indové při Diwali navzájem obdarovávají, nakupují nové věci, střílejí rachejtle a cpou se sladkostmi.

5.11.2010

Dnešní den většinu času odpočíváme a relaxujeme. S nadcházejícím večerem začínají Indové střílet zakoupené rachejtle a petardy, a to se stupňuje až do míry podobné oslavám nového roku u nás. Během těchto svátků někteří místní, jindy z náboženských důvodů zapřísáhlí abstinenti, pijí alkohol. A jak nejsou zvyklí, je to na nich vidět :-) Oslavy budou údajně tak intenzivní, že kvůli hluku nebude možné se vyspat. Nám to ale nevadí, protože odjíždíme nočním vlakem do Varanasi. Po příjezdu na nádraží zjišťujeme, že v našem vagonu nás bude dohromady jen 6 cestujících, všichni zahraniční turisté v našem věku. Dřív. než se vlak rozjede, probíhá v našem vagónu podivné pátrání železničního personálu po již údajně mrtvé kryse s nejasným výsledkem. Pro jistotu ještě úklidová četa vytře jednou podlahu. Vlak vyráží a my můžeme jít spát.

6.11.2010

Snídáme přímo ve vlaku jídlo přinesené v novinovém papíře – oblíbeným to balícím papírem levnějšího jídla. Škodlivost tiskařské barvy tady nikdo neřeší. Cesta vlakem se nám o 1,5 hodiny protáhla, takže do oběda jedeme vlakem. Z vlaku si můžeme prohlížet okolní krajinu a města z té špinavější stránky.

V jednu chvíli přejíždíme po mostě přes hodně širokou řeku srovnatelnou s Gangou. Možná to i Ganga bude, protože na jednom z jejich písčitých břehů vidíme hřbitov – desítky z písku navršených náhrobků přímo v řece – stačí, aby se hladina řeky zvedla o jeden metr a vše bude odplaveno pryč.

Comments